Lena Wängnerud, Margot Wallström, Birgitta Ohlsson

På den politiska gungbrädan: kön, makt & balans

Samhälle & ekonomi

73 kvinnor har valts till statsministrar eller presidenter sedan Sirimavo Banandaraike bröt könsbarriären på Ceylon (Sri Lanka) 1960 och fram till år 2000. Angela Merkel har varit förbundskansler i 15 år, och samtliga nordiska grannländer har kvinnor som styr. USA har fått sin första kvinnliga vicepresident med Kamala Harris. Men Sverige ligger efter.

Seminarium
3 mar 2021
Digitalt seminarium via Zoom

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Hur når kvinnor den absoluta makttoppen? Via familjeförbindelser, manliga mentorer och/eller egna meriter? Även om samhället är redo, det politiska systemet är tillgängligt och kompetensen sitter där den ska möter kvinnor en labyrint av partiers interna processer, beslutsgångar, valsystem och statsapparat. Vad säger statistiken och hur står sig Sverige i en internationell jämförelse? Vad behöver förändras för att få en mer representativ köns- och maktbalans i en politisk framtid?

Margot Wallström, socialdemokratisk utrikesminister 2014–2019 och EU-kommissionär 1999–2010 (S).

Birgitta Ohlsson director Political Parties National Democratic Institute, riksdagsledamot för Liberalerna 2002–2018 och EU-minister 2010–2014.

Lena Wängnerud professor statsvetenskap Göteborgs universitet.

Seminarium med anledning av Internationella kvinnodagen 2021.

ÖNSKAR DU DELTA?
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.