Genrebild bostad

På ålderns höst - det våras för bostaden

Forskning
Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi

Var femte person i Sverige idag är över 65 år. Av befolkningen som helhet är en halv miljon svenskar över 80 år, och utgör dessutom den snabbast växande populationen. Frågan är hur väl anpassade våra lägenheter och hus är för våra allt äldre invånare. Och vem har egentligen råd att bo i de nybyggda bostäderna?

Seminarium
20 apr 2021
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med AgeCap

Vad vet vi idag om äldre och hur de vill bo? Vad säger forskningen om hälsa kopplat till boende? Kan bättre stadsplanering, klokare hem, fler senior-bostäder, generationsboenden eller kanske rentav AI vara ett sätt att möta demografiska förändringar? Om framtidens boende för äldre, och vilka människor som får bo var.

Ingmar Skoog professor i psykiatri och föreståndare för AgeCap, Qarin Lood lektor Institutionen för neurovetenskap och fysyiologi Göteborgs universitet, Göran Lindahl docent i arkitektur, Chalmers tekniska högskola, och Susanne Clase arkitekt White Arkitekter AB och representant för regionprojektet DIABAHS Dialog Bygg Hållbart för Seniorer och Eva Nikell, Medborgarnas Cornonakommision.

---

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.