Öppet seminarium: Att leda i komplexa organisationer

Samhälle & ekonomi

Vi har nöjet att bjuda in dig till ett öppet seminarium där vi kommer att ha Anders Danielsson, ny innehavare av Assar Gabrielssons gästprofessur på Handelshögskolan i Göteborg, som talare. Anders kommer att prata om temat "att leda i komplexa organisationer".

Seminarium
8 jun 2023
Handelshögskolan Vasagatan 1 lokal E43

Centrum för Global HRM

Vi har nöjet att bjuda in dig till vårt kommande seminarium om "Att leda komplexa organisationer". Detta seminarium äger rum den 8 juni kl. 14:30-16:00 och kommer att fokusera på utmaningarna och strategierna för att leda och styra inom komplexa organisationer, särskilt inom offentliga myndigheter.

Anders Danielsson är en erfaren ledare med en lång karriär inom svensk statsförvaltning, inklusive positioner som landshövding i Västra Götalands län, generaldirektör för Migrationsverket och Säkerhetspolisen. Hans breda kunskap och erfarenhet kommer att ge unika perspektiv på ledarskap och styrning.

Seminariet kommer att täcka ett brett spektrum av ämnen relaterade till att leda en komplex organisation, bland annat:

• Den unika naturen hos olika myndigheter och hur deras unika förutsättningar påverkar deras ledning och styrning.
  • Vikten av att balansera flera faktorer samtidigt, såsom att samordna olika avdelningar, hantera begränsade resurser och navigera i regleringar.
  • Betydelsen av en tydlig vision och strategier för att uppnå organisationens mål.
  • Kraven och utmaningarna i att skapa och upprätthålla starkt ledarskap.
  • Hur man bäst utnyttjar teknologiska framsteg och datahantering inom organisationen.
  • Vikten av effektiv delegation av arbetsuppgifter och ansvarsutkrävning.
  • Betydelsen av inre och yttre kommunikation för att främja samarbete och förståelse inom organisationen.
  • Betydelsen av en moralisk och etisk kompass, och hur det relaterar till statens värdegrund och den statliga tjänstepersonen.

Vi ser fram emot en tankeväckande och givande föreläsning med Anders Danielsson och hoppas att du kan delta i denna unika möjlighet att dyka djupare in i ledarskapets komplexitet.

Seminariet leds av Monica Andersson Bäck.

Efter seminariet kl. 16 kommer vi att skåla in sommaren med alkoholfri-bubbel där man också har möjlighet att prata med de övriga deltagarna och oss på CGHRM!

Välkomna!