Öppet möte i Litteraturstaden Göteborg: Yttrandefrihet i en ny tid

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Under 2022-2025 arbetar Unesco Litteraturstaden Göteborg med en större demokratisatsning, ”Yttrandefrihet i en ny tid”. Hur kan du och din organisation samverka i detta angelägna arbete? Välkommen till Öppet möte & Rum för gemenskap i Litteraturstaden Göteborg!

Seminarium,
Öppet hus
25 apr 2023
Göteborgs Litteraturhus, Heurlins plats 1
Kostnad
Fritt inträde

Hur kan vi tillsammans mobilisera i en tid av alltmer försvagade demokratier? Hur kan vi värna och utveckla yttrandefrihet, pressfrihet, konstnärlig frihet och akademisk frihet?

Välkommen alla intresserade organisationer, föreningar och nätverk som vill presentera ert eget arbete på området, ställa frågor, få mer information, ansluta till samverkan och hitta nya samarbetspartner. Litteraturstaden Göteborg bjuder till ett rum för gemenskap med fönster ut i världen. Vill du och din organisation vara med och presentera er? Maila cityofliterature@gu.se

Under kvällen kommer vi tillsammans att identifiera återkommande frågor, olika beröringspunkter och behov i syfte att lära känna varandra och varandras engagemang och verksamheter.

18.00 Vad är Litteraturstaden Göteborg?
Om Li
tteraturstaden som öppet nätverk med internationella möjligheter

18.15 Fokusområde: Yttrandefrihet i en ny tid!
Vad hotar yttrandefriheten idag? Hur kan yttrandefriheten stärkas?
Vad har gjorts, vad görs, vad är på gång inom Litteraturstaden Göteborg lokalt, regionalt, nationellt och internationellt?

18.30 Mobilisering för yttrandefrihet
Organisationer, föreningar och nätverk presenterar sina verksamheter på
yttrandefrihetsområdet, idéer och behov

Medverkande organisationer bl.a. Bokmässan, Clandestino Institut, Föreningen Grävande Journalister, Författarcentrum Väst, Glänta, Göteborgs Litteraturhus, Göteborgs universitet, Kvinnofolkhögskolan, Ord&Bild, Scholars at Risk, Svenska PEN, och International Youth Think Tank.

20.00 Öppen dialog

ca 20.30-ff Mingel!