Nyanser av den åldrande människans existens

Hälsa & medicin
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Nu fortsätter serien med AgeCap-seminarier. Statistiskt sett lever vi i Sverige allt längre och är allt friskare, och det i skuggan av den ungdomskult som det moderna samhället samtidigt rymmer. Schablonbilder fortsätter jämväl att spridas i medier och populärkultur: från pigga globetrotters och mysiga far- och morföräldrar till kasserade föredettingar och utslitna, resurskrävande åldringar.

Seminarium
21 feb 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård och AgeCap Centrum för åldrande och hälsa, båda vid Göteborgs universitet

Föreställningar om äldre och åldrande påverkar hur vi ser på livet och på varandra, och detta inte sällan utan hänsyn till våra vitt skilda livsvillkor. Välmenande framhållande av ålder kan med aldrig så positivt laddade schabloner rymma ålderistiska föreställningar. Frågan är vilka grundproblematiker som döljer sig bakom åldersstereotypa föreställningar i dagens Sverige. Vilka kulturella uttryck kan balansera och härbärgera de rika nyanserna kring att bli äldre? Vad är skillnaden mellan att inifrån skildra den svindlande årsrikedomen, och att utifrån föreställa sig hur det är att bli gammal? Hur kan personliga vittnesbörd ifrån åldrandet skapa överskådlighet i det oöverskådliga i människans existens?

Maria Edström docent i journalistik, medier och kommunikation, AgeCap
Karin Lövgren lektor i medie- och kommunikationsvetenskap, Högskolan i Gävle
Lame Maatla Kenalemang-Palm forskare medie- och kommunikationsvetenskap, Örebro universitet
Annica Carlsson Bergdahl dokumentärförfattare och kulturproducent
Sven-Eric Liedman professor emeritus idé- och lärdomshistoria
Sigrid Combüchen författare
Bengt Brülde professor i praktisk filosofi, AgeCap

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.