Mother Language Day: Kärlek, rakkaus, jacaylka till språk och barn

Kultur & språk

Språk, vårt klingande sätt att kommunicera med varandra, påverkas av och uttrycker hur vi uppfattar vår tillvaro. Sverige har alltid varit ett flerspråkigt land, och idag talas uppskattningsvis 200 olika modersmål. De många språkens plats i samhället är nu både sårbar och politiskt laddad, med exempelvis ifrågasättande av modersmålsundervisning. Vad innebär allt detta för landets alla barn, deras språkinlärning, läsförmåga och därmed delaktighet i samhället?

Seminarium
21 feb 2024
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Unesco Litteraturstaden Göteborg

1999 instiftade Unesco Mother Language Day för att påminna om alla människors rätt att fritt uttrycka sig på sitt modersmål. Enligt svensk språklagstiftning ska alla ha rätt till språk: svenska, modersmål, nationella minoritetsspråk och främmande språk. Men vem har rätt och vem är trygg nog att tala, på vilket språk, när, var och hur – och om vilken tillvaro? Hur kan arbetet med flerspråkighet, läsförståelse och delaktighet stärkas och fördjupas i ett skört och mångfacetterat språklandskap? Hur kan hem, skola, bibliotek, litteraturbransch och scener samverka?

Athena Farrokhzad poet, litteraturkritiker, dramatiker och översättare, Ingrid Pramling Samuelsson Unescoprofessor i barns tidiga lärande och hållbar utveckling, Tommaso Milani professor i flerspråkighet, Meri Alarcón, Institutet för språk och folkminnen, Jonna Bruce skolbibliotekarie på Hammarkullsskolan, Dmitri Plax översättare, regissör och dramatiker, adjunkt litterär översättning, HDK-Valand, Kai Latvalehto författare, musiker, fil.dr, och Kristian Borg Finnjävlarpodden och Verbal förlag.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.