Bilden föreställer övre delen av en vitrappade kyrkobyggnad med svart plåttak
Foto: Mimmi Göllas

Målning av plåttak i kulturhistoriska miljöer

Hållbarhet & miljö
Kultur & språk
Naturvetenskap & IT

Att underhållsmåla plåttak är ett ständigt återkommande arbete. Vad kan vi göra för att förlänga tidsintervallerna mellan arbetsinsatserna? När är ett plåttak kulturhistoriskt värdefullt? I detta webbinarium kommer du att få ta del av erfarenheter från hela processen med projektering, genomförande och uppföljning.

Webinar
15 mar 2023
Digitalt webbinarium via Zoom
Kostnad
Deltagandet är kostnadsfritt

Medverkande
Arja Källbom, forskningsingenjör, Göteborgs universitet/Hantverkslaboratoriet
Iwar Wenster, Ankdammen
Tobias Ström, kyrkogårds- och fastighetschef, Ockelbo församling
Ingvar Blixt, Ritningen arkitektbyrå, Skövde
Bra att veta
Ingen anmälan behövs.
Delta genom att gå in via zoomlänken nedan.

Program
Introduktion; Målade plåttak för kulturhistoriska byggnader Arja Källbom, forskningsingenjör på Göteborgs Universitet/Hantverkslaboratoriet
Det metalliska underlaget Iwar Wenster, Ankdammen
Ockelbo kyrka, ett målningsexempel från Gästrikland Tobias Ström, kyrkogårds- och fastighetschef Ockelbo församling
När, vad och hur ska målningsarbetet upphandlas? Ingvar Blixt, Ritningen arkitektbyrå, Skövde
Arrangör
Svenska kyrkan och Hantverkslaboratoriet

Att underhållsmåla plåttak är ett ständigt återkommande arbete. Vad kan vi göra för att förlänga tidsintervallerna mellan arbetsinsatserna? Hur ska vi göra för att få grepp om alla de olika faktorer som spelar in och påverkar hållbarheten vid målning? Vilka alternativ har man att välja mellan när taket är ett lapptäcke av plåtmaterial från olika tidsåldrar? När är ett plåttak kulturhistoriskt värdefullt? I detta webbinarium kommer du att få ta del av erfarenheter från hela processen med projektering, genomförande och uppföljning. Alla svar finns inte färdigformulerade men genom att dela med sig av sina erfarenheter kommer våra föredragshållare att hjälpa dig en bra bit på vägen. Kanske det viktigaste är att vi ställer rätt frågor innan arbetena upphandlas och påbörjas?

Webbinariet vänder sig till alla som på olika sätt är med och förvaltar det kyrkliga kulturarvet. Hantverkslaboratoriet arbetar på uppdrag av Svenska kyrkan med att sprida kunskap bl.a. om underhållet av våra kyrkobyggnader. Under ett webbinarium den 15 mars ska vi tillsammans med Svenska kyrkans kyrkoherdar, fastighetsansvariga och förtroendevalda samt hantverkare, övriga medverkande i beslutsprocessen och konsulter som arbetar med kyrkomiljöer lära mer om målning av plåttak i kulturhistoriska miljöer.