Den belarusiska författaren och nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj

Litteratur och yttrandefrihet - ett samtal med Svetlana Aleksijevitj

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Exklusiv intervju med den belarusiska författaren och nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj avslutar årets Bokmässa.

Mässa,
Seminarium
27 sep 2020
Plats
Streamad sändning: Dagens nyheter. Kan även ses på Bokmässan Play och gu.se i ett års tid.

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Bokmässan

Vad är sambandet mellan den ensamma, musikaliska och skrivande författarens yttrandefrihet och folkflertalets frihet? Den belarusiska författaren och nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj är unik,  kontroversiell och angelägen i sitt eget land – men också i väst. Gemensamt för hennes böcker är elementet av dialog och befrielse, talande och lyssnande i en frihet som på samma gång är konstnärlig och politisk.

Exklusiv intervju med Svetlana Aleksijevitj vid Bokmässan i Göteborg av Johan Öberg, översättare och tidigare kulturråd vid Sveriges ambassad i Moskva. Samtalet tolkas till engelska av Vadim Belenky.

---

En utsändning från Göteborgs universitet och Bokmässan i Göteborg. Intervjun ingår hos Göteborgs universitet i ett större yttrandefrihetsprojekt som förbereds vid Jonsereds herrgård - intellektuellt centrum och universitetets särskilda mötesplats för samverkan - med start hösten 2020.