Tidningsomslag från GU Journalen

Ledljus, strålkastare, blåslampa? Framtidens journalistik inom myndighet och organisation

Samhälle & ekonomi

Framtidens journalistik inom myndighet och organisation – finns den? Hur ser den ut och på vilka villkor verkar den? Det fria åsiktsutbytet är en grundpelare inom akademin, och universitetstidningen är därför särskilt intressant. I Sverige finns i dag två tryckta sådana, varav den fritt verkande GU Journalen nyligen fyllde 25 år.

Seminarium
31 jan 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Jonsereds herrgård och GU Journalen, båda vid Göteborgs universitet

Journalistikens frihet vilar precis som forskning på en grundval av konstruktivt kritiskt tänkande och ifrågasättande. Nyheter, reportage, intervjuer och gräv som synliggör och granskar den framsprängande kunskapsproduktionen är en självklar bas i en universitetstidning, så även intern debatt. Men hur hanteras verifierbarhetsfrågan, etiska dilemman, ledningskritik och visselblåsare? Vem får synas i forskarvärlden, och varför? Hur kan pressfrihetsfrågor och publicistiska allianser vårdas för att värna det journalistiska utrymmet? Recept för en fortsatt fri och kraftfull organisationsjournalistik in i framtidens Sverige.

Allan Eriksson chefredaktör och Eva Lundgren redaktör GU Journalen,
Pam Fredman föreståndare GMV Göteborgs centrum för hållbar utveckling, rektor Göteborgs universitet 2006–2017, Bengt Johansson professor i journalistik och masskommunikation vid JMG, Lena Kvist grävchef Borås tidning och ordförande Publicistklubben Väst, Urban Strandberg föreståndare International Youth Think Tank och docent i statsvetenskap vid Juridiska institutionen, och Ulf Dalnäs enhetschef HDK Valand, grundare Högskoleläckan@facebook.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.