Kunskaper för en feministisk framtid

Forskning

Dagens feminism kan inte blunda för utmaningar som nationalistiska strömningar, rasism, antiislamism, transfrågor, klimatkris, förskjutna klassperspektiv och växande hot mot genusvetenskap. Under 2010-talet formerades och stabiliserades också en rad nya feministiska rörelser och gemenskaper. Vad får detta för praktiska konsekvenser?

Seminarium
3 mar 2020
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Arrangör
Jonsereds herrgård. Kvinnofolkhögskolan, Fackförbundet kommunal, Kvinna till Kvinna, Nationella sekretariatet för genusforskning

Vilka kunskaper behöver den samlade feminismen och dess många rörelser för att hantera samtidens brännande utmaningar in i framtiden? Och hur hantera att rörelsernas sinsemellan skillnader är både indentitetsskapande faktorer och störningsmoment? Kan skillnadstänkande kompletteras med en ökad gemenskap - för en ny kraftfull organisering av en feministisk framtid?

Pia Laskar docent genusvetenskap, Felicia Mulinari författare, lärare i kreativt skrivande Kvinnofolkhögskolan, Sara Edenheim docent historia, Evelina Johansson Wilén fil.dr. genusvetenskap, Barbara Czarniawska professor företagsekonomi, Sila Aliki grundare Folkets juristbyrå, politisk redaktör Kontext Press, och Anna Adeniji fil.dr. genusvetenskap, utbildare och konsult.

Arrangör: Jonsereds herrgård i samverkan med Kvinnofolkhögskolan, Internationella sekretariatet för genusforskning, Kvinna till Kvinna och Fackförbundet Kommunal.

---

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.