Läskflaskor på rad
Foto: Emre Akuol, Pexels free photos

Invigning av matarvsutställningar på Rydals museum

Forskning
Kultur & språk
Populärvetenskap

Välkomna till invigningen av utställningarna MAT: mer än bara en måltid och Nybyggaren - En berättelse om att gå sin egen väg, på Rydals museum! Forskare från nätverket #matarv är på plats och deltar i invigningen.

Invigning
25 maj 2024
Plats
Rydals museum (Boråsvägen 237, Gamla fabriken, Rydal)
Tillgänglighet
Museets lokaler är alla på samma våningsplan. Hiss finns om tillgång till övriga våningsplan skulle uppstå. Det finns rullstol för utlåning. Vid visningar kan portabel hörslinga användas. Vänligen meddela behovet i förväg.

Arrangör
Rydals museum; Kulturarvsakademin, Göteborgs universitet; Rydals Pelarsal

Vi inleder kl. 13.00 med invigningstal följt av presentationer som pågår till cirka kl. 14.30. När museet stänger kl. 16 blir det provsmakning av Hemgårdens öl på Rydals Herrgård.

Ann Iberius-Orrvik invigningstalar. Hon är uppfinnare, politiker och entreprenör. Samma dag öppnar hon sin saluhall Rydals Pelarsal i husets bottenvåning.

Jenny Högström Berntson, ansvarig för forskarnätverket #matarv, Göteborgs universitet, berättar om #matarv och Matarvspodden.
Lisa Haeger, moderator för Matarvspodden som produceras av Centrum för kritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet, delar med sig av podderfarenheter.

Läskedrycksexperten Martin Berntson, Göteborgs universitet, pratar läskhistoria och bjuder på smakminnen.

Möt Rolf-Göran Åström, frilansfotografen som producerat utställningen Nybyggaren. Gabriella Andélius, som utställningen handlar om är också på plats.

När museet stänger för dagen fortsätter invigningen på Rydals herrgård med provsmakning av öl bryggt på Hemgårdens bryggeri i Rydal.

Utställningarna pågår till och med 13 oktober. Mer information om utställningarna hittar du här: https://www.mark.se/.../rydal.../utstallningar-rydals-museum