INSTÄLLT Svarthetens estetik. Podsamtal med Samuel Girma

Kultur & språk

"The Aesthetics of Blackness" fortsätter med ett podsamtal med Samuel Girma, kurator inom film och konst, samhällsorganisatör och Svartqueer-aktivist baserad i Stockholm.

26 maj 2021

Blå Stället och HDK-Valand

Poddsamtal x 2 med Samuel Girma. Samtalen är på engelska och svenska.

"Den nigerianska poeten Ijeoma Umebinyuo skriver i Questions for Ada:

So, here you are
too foreign for home
too foreign for here.
Never enough for both.

Dessa ord har jag burit med mig i många år och jag har försökt att sluta fred med mina egna känslor kring tillhörighet(er). Jag häpnar inför den svarta diasporan runt om i världen. Åtskilda och ändå djupt förbundna.

Jag är också ”fascinerad” av hur vitheten fungerar. Det är också en diaspora (av andra skäl) men ändå manifesteras den i en global hegemonisk position som gör den till standarden för ”mänskligheten” och dess epistemologiska vanor har format maktens och dominansens estetik.

Som en del av min konstnärliga praktik, liksom i mitt liv som en svart person, letar jag efter en (global) svarthetens estetik. Följ oss i denna podcast bestående av två avsnitt där vi utgår från utställningen Neither Here Nor Here, kuraterad av Mmabatho Thobejane och Nontokozo Tshabalala, där vi kommer att diskutera utformningar av en svarthetens estetik, var det än befinner sig, hemma eller i diasporan."

/Samuel Girma

Samuel Girma är kurator inom film och konst, samhällsorganisatör och Svartqueer-aktivist baserad i Stockholm.

GÄSTER 26 maj (båda samtalen släpps 26 maj):

Judith Kiros är poet, journalist och doktorand i litteratur vid Karlstad universitet. Hennes debutbok "O", en blandning av poesi och essä, är en omfattande och rytmisk dekonstruktion av Shakespeares tragedi, Othello. Samtalet sker på svenska.

Monica Miller är professor i engelska och africana studies vid Barnard College, Columbia University och har skrivit Slaves To Fashion: Black Dandyism and the Styling of Black Diaspora Identity.  Samtalet sker på engelska.

LÄNKAR till avsnitten kommer att göras tillgängliga på Konsthallen Blå Ställets fb-sida.

"The Aesthetics of Blackness" är organiserad som en del av Kulturhuset Blå Ställets residens inom Allmänningen vid Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet. Allmänningen är ett Vinnova-finansierat forskningsprojekt som utvecklar och testar alternativa modeller för universitetsanvändning och samarbete.