Sommaräng i magisk bok

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

JONSEREDSSEMINARIUM. Landsbygd satt på undantag? Kanske i samhället, men inte i den samtida skönlitteraturen. Medan politik, medier och kulturinstitutioner är upptagna av Stockholm och andra storstäder, spränger sig landsbygdens erfarenheter fram i den svenska samtidslitteraturen.

Seminarium
7 okt 2020
Digitalt seminarium
Ytterligare information
Jonsereds
herrgård

Jonseredsseminarium
Arrangör
Göteborgs universitet: Jonsereds herrgård och Litterär gestaltning; Borås Tidning

Allt fler romaner och diktsamlingar stiger på olika sätt ur småstäder, landsort och landsbygd. Vad innebär denna geografiska bredd för skönlitteraturen, och vad säger det om vår tid? Vilka människor, liv och erfarenheter träder fram litterärt, och hur gestaltas livet på landet och landsortsfarenheter i relation till den urbana dominans som annars råder? Det är en demokratisk och konstnärlig fråga om plats, erfarenhet och litterär gestaltning.

Lena Kvist kulturchef Borås Tidning
Aase Berg författare
Linus Ljungström doktorand litteraturvetenskap Uppsala universitet
Fredrik Nyberg poet, fil.dr. och lektor litterär gestaltning, Göteborgs universitet
Marit Kapla författare & journalist
David Väyrynen poet

OBS Med anledning av Folkhälsomyndighetens och Göteborgs universitets riktlinjer hålls digitalt seminarium

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.