Bilden föreställer ett kyrkfönster med en glasmålning
Glasmålningar är en av de byggnadsdetaljer som undersökts i stiftsprojektet.

Hantverkskonst i Lunds stifts kyrkor med utblickar i Norden

Forskning
Hållbarhet & miljö
Kultur & språk
Naturvetenskap & IT

OBS! ERSATT AV DIGITALT SEMINARIUM 28 okt kl 9-12! Kalkmålningar, timmermanskonst och glasmålningar har inventerats och undersökts i ett stiftsprojekt i Lunds stift. Resultaten presenteras vid ett seminarium i oktober, arrangerat av Svenska kyrkan och Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet. 26-27 okt Välkommen med din anmälan!

Seminarium
26 okt 2022 - 28 okt 2022
Plats
Kulturen, Lund

Bra att veta
På grund av för få anmälningar är evenemanget ersatt av ett DIGTALT SEMINARIUM 28 okt kl 9-12. Gå in via anmälningslänken och läs mer.

26-27 oktober kommer resultat presenteras från stiftsprojekt som inventerat och undersökt kalkmålningar, timmermanskonst och glasmålningar. Kollegor från Norden, bland annat från Nationalmuseet i Danmark, kommer att föreläsa om aktuella forskningsprojekt.

28 oktober förevisas ett antal kyrkor. Bland andra Lyngsjö kyrka som har fantastiska målningar som attribueras till Finjamästaren, ett närmast intakt 1100-tals taklag över skeppet, Lunds stifts enda bevarade gyllene altare och en världskänd dopfunt som visar mordet på ärkebiskop Thomas Becket.

För frågor och information kontakta stiftsantikvarie Heikki Ranta
heikki.ranta@svenskakyrkan.se
Arrangör
Svenska kyrkan Lunds stift i samarbete med Hantverkslaboratoriet, Göteborgs universitet