Genrebild yttrandefrihet, skrivmaskin

Frihamnsdagarna: Göteborg står upp för yttrandefriheten

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Yttrandefriheten är en grundbult i ett demokratiskt samhälle. Men på många håll i världen idag hotas yttrandefriheten – av nya totalitära och auktoritära samhällsformationer, men också inom väl etablerade demokratier där rättigheter urholkas av beslut och demokratiska processer.

Seminarium
4 sep 2021
Bananpiren Göteborg och direktsänt via Frihamnsdagarna.se
Ytterligare information
Frihamnsdagarna.se

Arrangör

Nedmonteringen av demokratin runt om i världen slår hårt mot såväl personlig integritet som yttrandefrihet. Nu gör Göteborg en kraftsamling för yttrandefriheten och satsar stort. Hur ser arbetet ut och hur ska det gå till?

Med Joakim Albrektson avdelningschef Kultur och samhällsutveckling, Kulturförvaltningen Göteborgs Stad, Oskar Ekström programchef Bokmässan Göteborg, Marit Kapla författare, Svenska PEN, Johanna Lindström fristadskoordinator, Förvaltningen för kulturutveckling, Västra Götalandsregionen, och Lena Ulrika Rudeke verksamhetsansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Moderator: Olav Fumarola Unsgaard, programansvarig Göteborgs Litteraturhus

Arrangörer: Göteborgs Stad, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, Bokmässan Göteborg, Göteborgs Litteraturhus, Författarcentrum Väst.

Du kan ta del av seminariet antingen på plats på Frihamnsdagarna vid Bananpiren i Göteborg eller digitalt via Frihamnsdagarna.se