Filmaffisch Frankenstein

Frankenstein - hur skapas en människa?

Forskning
Kultur & språk

Berättelsen om Frankensteins monster och samtida framsteg inom artificiell intelligens öppnar för frågor som: Vad innebär det mänskliga och hur skapas en ”människa”? Vad är en människa, vad är en maskin? Hur gör vi när den enes utopi är den andres dystopi? Vilken är människans position i framtidens universum? Och vem är dagens Frankenstein?

Seminarium
15 mar 2021
Plats
Samtalet sänds digitalt via Facebook

Samtalet tar sin utgångpunkt Frankenstein Kenneth Branagh filmatisering av Mary Shelleys klassiska skräckroman från 1818. Digitalt samtal, som utspelar sig i biografens bänkrader. Du behöver inte ha sett filmen för att hänga med i diskussionen!

Medverkande:
Jan Canbäck Ljungberg, professor i informatik Göteborgs universitet.
Sara Wrige, församlingschef och präst samt doktor i teknisk fysik.
Anna Erlandsson, journalist, spelfantast och Nordic Community Manager på Bethesda Softworks.

Moderator Hanna Jedvik, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

---

Arrangeras av Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Folkuniversitetet Göteborg. Samtalet är en del i en gemensam satsning på AI-frågor.