Zahra Bayati

Forskaren som aktivist - Zahra Bayati

Forskning
Samhälle & ekonomi

Nu gästar Zahra Bayati "Forskaren som aktivist - om vetenskap och samhällsengagemang", samtalsserien som problematiserar och belyser forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter.

Seminarium
21 okt 2021
Kvartersscenen 2Lång, Andra Långgatan 30, Göteborg
Kostnad
Fritt inträde

Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Folkuniversitetet

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Hon är född i Iran och hindrades från att avsluta sina studier när regimen stängde ute ”oliktänkande” från universiteten. Som forskare i Sverige har hon arbetat med rasifierade studenters villkor och engagerat sig för breddad rekrytering och interkulturella frågor – ofta med utgångspunkt i kritiska perspektiv på kolonialism, rasism och vithet.

Möt Zahra Bayati, doktor i pedagogik och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet i ”Forskaren som aktivist”, samtalsserien som problematiserar och belyser forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter.

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke, Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet

Arrangeras av Folkuniversitetet och Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet.