Stellan Vinthagen
Stellan VInthagen, professor i fredligt motstånd, vid University of Massachusett
Foto: Johan Wingborg

Forskaren som aktivist: Stellan Vinthagen

Forskning

Möt Stellan Vintagen, världens första professor i fredligt motstånd vid University of Massachusetts, i ett samtal om vetenskap och samhällsengagemang.

Föreläsning
17 feb 2021
Ytterligare information
Jonsereds
herrgård

Jonsereds herrgård och Folkuniversitetet.

Möt Stellan Vintagen, världens första professor i fredligt motstånd vid University of Massachusetts som har saboterat kärnvapenbestyckade ubåtar och suttit i fängelse flera gånger, i ett samtal om vetenskap och samhällsengagemang.

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Samtal pågår cirka en timme. Efter programmet kan du på Spotify ta del av Stellan Vinthagens egen spellista med utvalda låtar.

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke, verksamhets- och programansvarig, Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet

Följ samtalet via Jonsereds herrgårds Facebooksida.

Du kan påverka samtalet genom att ställa frågor i Facebookevenemangets livechat.