Forskaren som aktivist - om vetenskaplighet och samhällsengagemang

Forskning

Även forskaren är en människa. En engagerad kunskapssökare i en tid där det objektiva vetenskapsidealet luckrats upp av förståelsen för att vetenskap utgår från ett tolkande subjekt. Men kanske också en person engagerad i politik, religion, hållbarhet, feminism, hälsa, ekonomi eller migration?

Seminarium
11 nov 2019
Plats
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21
Antal platser
Begränsat antal platser, inbjudan krävs.

Arrangör
Göteborgs universitet i samverkan med Folkuniversitet

En del säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Vem är då aktivist? Hjärnforskaren som engagerar sig för mer idrott i skolan, diabetesforskaren som vill förbjuda läsk, forskaren som driver frågor om kroppspositivism? Hur ser situationen ut inom olika veten- skapsområden? Hur involverar detta frågan om vetenskapssyn? Vad betyder forskares samhällsengagemang för samhället? Vad krävs för att upprätthålla vetenskaplig professionalitet?

Startseminarium i serien "Forskaren som aktivist - om vetenskaplighet och samhällsengagemang".

Pia Nykänen fil.dr. praktisk filosofi, lektor Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Mia Liinason professor i genusvetenskap och Johan Martinsson docent statsvetenskap och föreståndare SOM-institutet.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.