Forskaren som aktivist: Mia Liinason

Forskning

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem, eller kan den rent av utveckla forskningen?

Föreläsning
27 nov 2019
Kvarterscenen 2Lång
Fri entré

Göteborgs universitet i samverkan med Folkuniversitet

Vad krävs egentligen för att vara vetenskapligt professionell, och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Möt Mia Liinason, professor i genusvetenskap vid Göteborgs universitet och som undersöker makt, motstånd och rättighetskamper, i ett samtal om vetenskap och samhällsengagemang.

Samtal pågår cirka en timme. Därefter fortsatt häng och öppen diskussion till Mia Liinasons egen spellista med utvalda låtar!

I serien "Forskaren som aktivist - om vetenskaplighet och samhällsengagemang". En serie djupintervjuer med starkt samhällsengagerade forskare