Porträtt av Helena Pedersen.

Forskaren som aktivist - Helena Pedersen

Forskning
Samhälle & ekonomi

Möt Helena Pedersen, forskare inom kritiska djurstudier, i djupintervju i den uppmärksammade serien "Forskaren som aktivist - om vetenskap och samhällsengagemang".

Seminarium
9 feb 2023
Kvartersscenen 2Lång, Andra Långgatan 30. Öppet från kl. 18. Mat och bar.
Kostnad
Fritt inträde

Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Folkuniversitetet

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Kan kritiska budskap om mänsklig användning av djur skada förtroendet för forskningen och universiteten, så som har hävdats i debatten? Möt HELENA PEDERSEN, docent vid Göteborgs universitet och forskare inom kritiska djurstudier, i ett samtal om relationen mellan djur och människor, forskningens nytta och gränsen mellan pedagogik och indoktrinering.

Forskaren som aktivist är en samtalsserie som problematiserar och belyser forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter.

Samtal pågår ca en timme. Därefter fortsatt häng och öppen diskussion till Helena Pedersens egen spellista med utvalda låtar.

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke, verksamhets- och programansvarig, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Plats: Kvartersscenen 2Lång, Andra Långgatan 30. Öppet från kl. 18. Mat och bar.

Fri entré. Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.

Med reservation för ändringar.