Forskaren som aktivist: Catharina och Håkan Thörn

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Hon är docent i kulturvetenskap, han är professor i sociologi – både på Göteborgs universitet. Möt äkta makarna Catharina och Håkan Thörn i ett samtal om vetenskap och livet som forskarpar med stort engagemang i globalisering, samhällsbyggnad, stadsutveckling och sociala rörelser.

Föreläsning
8 dec 2020
Hela dagen
Direktsändning från Göteborgs litteraturhus

Bra att veta
Samtalet direktsänds via Folkuniversitets Facebooksida
Arrangör
Jonsereds herrgård och Folkuniversitetet.

Hon är docent i kulturvetenskap, han är professor i sociologi. Möt äkta makarna Catharina och Håkan Thörn i ett samtal om vetenskap och livet som forskarpar med stort engagemang i globalisering, samhällsbyggnad, stadsutveckling och sociala rörelser.

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär det här i forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den rent av utveckla forskningen? Vad krävs egentligen för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Följ samtalet via Folkuniversitetets Facebooksida.

Samtalsserien "Forskaren som aktivist - om vetenskap och samhällsengagemang" arrangeras av Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, tillsammans med Folkuniversitetet.

Du kan påverka samtalet genom att ställa frågor i Facebookevenemangets livechat.