Anna-Karin Wyndhamn

Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Nu djupintervjuas hon om vetenskap och samhällsengagemang: Anna-Karin Wyndhamn – doktor i pedagogisk arbete Göteborgs universitet, debattör, programledare och författare.

Seminarium
12 maj 2021
Sänds live via Facebook

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Hon har uppfostrat svenska folket i Supernanny, läxat upp Skolverket och tillsammans med Ivar Arpi kritiserat genuspolitisering och jämställdhetsintegrering inom skola och akademi i boken Genusdoktrinen. Möt Anna-Karin Wyndhamn i ”Forskaren som aktivist”, samtalsserien som problematiserar och belyser forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter.

Medverkande: Anna-Karin Wyndhamn, doktor i pedagogiskt arbete Göteborgs universitet. Samtalsledare: Hanna Jedvik, Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet

Arrangeras av Folkuniversitetet och Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet. Samtalet ingår i den gemensamma serien "Forskaren som aktivist - om vetenskap och samhällsengagemang"