Anja Franck
Foto: Johan Wingborg

Forskaren som aktivist - Anja Franck

Samhälle & ekonomi

Möt freds- och utvecklingsforskaren Anja Franck i djupintervju i den uppmärksammade serien "Forskaren som aktivist - om vetenskap och samhällsengagemang"

Seminarium
17 nov 2022
Kvartersscenen 2Lång, Andra Långgatan 30. Öppet från kl. 18. Mat och bar.
Fritt inträde

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Folkuniversitetet

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Hon forskar om migration och gränser, särskilt hur flyktingar och migranter själva navigerar i nutida gränslandskap och hur deras strategier påverkar staters möjligheter att reglera migration. Med sitt starka engagemang för rättighetsfrågor har hon gång på gång stuckit ut hakan och tagit fajten för en human flyktingpolitik. Möt ANJA FRANCK, docent i freds- och utvecklingsforskning vid Göteborgs universitet, i Forskaren som aktivist – samtalsserien som problematiserar och belyser forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter.

Samtal pågår ca en timme. Därefter fortsatt häng och öppen diskussion till Anja Francks egen spellista med utvalda låtar.

Samtalsledare: Mattias Hagberg, journalist och författare

Plats: Kvartersscenen 2Lång, Andra Långgatan 30. Öppet från kl. 18. Mat och bar.

Fri entré. Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.

Läs mer om Anja Franck

Med reservation för ändringar.