Andreas Johansson Heinö

Forskaren som aktivist - Andreas Johansson Heinö

Samhälle & ekonomi

Möt statsvetaren Andreas Johansson Heinö som lämnade akademin för Timbro förlag, i djupintervju "Forskaren som aktivist - om vetenskap och samhällsengagemang"

Seminarium
1 dec 2022
Plats
Plats: Kvartersscenen 2Lång, Andra Långgatan 30. Öppet från kl. 18. Mat och bar.
Fritt inträde

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Folkuniversitetet

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar?

Han arbetade som lärare och forskare på Göteborgs universitet men valde bort den akademiska banan för ett jobb som förläggare på marknadsliberala tankesmedjan Timbro där han bildar ”opinion för marknadsekonomi, fri företagsamhet, individuell frihet och ett öppet samhälle” (timbro.se). Möt ANDREAS JOHANSSON HEINÖ, doktor i statsvetenskap, i Forskaren som aktivist – samtalsserien som problematiserar och belyser forskares samhällsengagemang och personliga drivkrafter.

Samtal pågår ca en timme. Därefter fortsatt häng och öppen diskussion till Andreas Johansson Heinös egen spellista med utvalda låtar.

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke, verksamhets- och programansvarig, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Fri entré. Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.

Med reservation för ändringar.