porträtt Agnes Wold
Foto: Johan Wingborg

Forskaren som aktivist - Agnes Wold

Forskning

Möt Agnes Wold, professor och överläkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg med en förkärlek för att folkbilda och avliva medicinska myter, i ett samtal om vetenskap och samhällsengagemang.

Föreläsning
26 feb 2020
Kvarterscenen 2Lång
Fri entré

Vissa säger sig vara aktivister, andra anklagas för att vara det. Men vad innebär forskarens samhällsengagemang? Är den personliga drivkraften ett problem eller kan den utveckla forskningen? Vad krävs för att vara vetenskapligt professionell och hur hanterar forskaren den ädla konsten att sitta på dubbla stolar.

Djupintervju i ca en timme. Därefter fortsatt häng och öppen diskussion till Agnes Wolds egen spellista med utvalda låtar.

Samtalsledare: Hanna Jedvik, evenemangssamordnare, Jonsereds herrgård, Göteborgs universitet

I serien Forskaren som aktivist - om vetenskaplighet och samhällsengagemang. En serie djupintervjuer med samhällsengagerade forskare.

Öppet från kl. 18:00. Mat och bar.