Scen från filmen Pamfir.

Filmisk salong - film för demokrati: Ukraina

Kultur & språk

Ukraina uppmärksammas i Filmisk salong på Aftonstjärnan, i samarbete mellan Göteborg Film Festival, Jonsereds herrgård och B2B Doc. En helkväll med filmvisning följt av scensamtal om filmens roll för utveckling av samhälle och demokrati.

Filmvisning,
Seminarium
1 feb 2023
Aftonstjärnan, Plåtslagaregatan 2, Göteborg
165 kr (studentpris 132 kr). Biljettförsäljning via Göteborg Film Festival.

Göteborg Film Festival, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och B2B Doc

Det pågående kriget har gjort att ukrainska filmskapare har uppmärksammats extra mycket ute i världen. Under året som gått har Göteborg Film Fund dessutom arbetat med ett intensifierat stödprogram för ukrainsk film. ALEXANDRA KOSTINA, producent PamfirANASTASIA KIRRILOVA från samproduktionsplattformen B2B Doc, YELIZAVETA SMITH från filmkollektivet Tabor Productions, och THOMAS ROSÉN, slavist, balkanolog och universitetslektor vid Göteborgs universitet, diskuterar filmens roll för utveckling av samhälle och demokrati.

Film: Pamfir av Dmytro Sukholytkyy Sobchuk.
Salongsvärd: CAMILLA LARSSON, Göteborg Film Festival.

Samtalet hålls på engelska.

En kväll på Filmisk salong innehåller en filmvisning, en paus där det bjuds på bubbel, mingel och diskussion, följt av ett fördjupande och spirituellt scensamtal med en högprofilerad panel.

Biljettförsäljning sker på Pamfir (goteborgfilmfestival.se). Biljett köps med filmens föreställningsnummer 638.

Tidigare program om Ukraina

En kväll om kriget i Ukraina

Föreläsningsstafett med experter från Göteborgs universitet.
Läs mer om programmet här