grafiskt material
Foto: Design: Joel Lindberg

Examen 2024: masterstudenter i film visar sina filmer

Kultur & språk

Under den 3 och 4 februari presenteras sju filmprojekt skapade av sju internationella avgångsstudenter från masterprogrammet i film. Genom sina arbeten utmanar de traditionella normer kring filmskapande, i syfte att väcka meningsfulla dialoger både om samhällsfrågor och nya metoder för filmskapande.

Filmvisning
3 feb 2024 - 4 feb 2024
Bio Valand och Glashuset, HDK-Valand, Storgatan 43, Göteborg.

OFF-GIFF: A 7 DISCOURSE MEAL

Evenemanget kommer i två ”portioner”. Under lördagen den 3 februari visas examensfilmerna från masterprogrammet i film. Filmvisningen följs av en modererad frågestund med filmskaparna och i slutet av dagen blir det tid för mingel. Söndagen den 4 februari visas filmerna igen, och följs då av djupgående samtal med inbjudna gäster. Kom och upplev filmerna, mingla och diskutera med oss!

Språk: engelska

Schema – lördag 3 februari

Samtliga filmer visas i Bio Valand.

Dörrarna öppnas

Introduktion till dagen

13:10–14:40
Filmvisning: Tryvoha av Jacob Sweep (20 min), I Want to Hold onto You av Leonard Peters (20 min) och Vem Ropar för Alvar av Anna Maria Jóakimsdóttir-Hutri (18 min), följt av en frågestund med filmskaparna och Katarina Hollertz, som moderas av Amra Heco

14:40–14:55

14:55–15:50
Filmvisning: We Need to Talk av Arnar Gústafsson (20 min), Retreat av Henrik Johansson (13 min), följt av en frågestund med filmskaparna, som moderas av Amra Heco

15:50–16:05

16:05–17:00
Filmvisning: Songbird av Robert Melo (14 min), From Where to Where - من وين لوين av Careen Koleilat (19 min), följt av en frågestund med filmskaparna, som moderas av Amra Heco

17:00–20:00
Mingel

18:00–20:00
Samtliga filmer visas igen

Schema – söndag 4 februari

10:30–10:45 Bio-Valand
Introduktion till dagen

10:45–11:45 Bio-Valand
Filmvisning: Tryvoha av Jacob Sweep (20 min), Vem Ropar för Alvar av Anna Maria Jóakimsdóttir-Hutri (18 min), I Want to Hold onto You av Leonard Peters (20 min)

12:00–13:30 Glashuset
Jacob Sweep samtalar med inbjudna gäst(er)
Anna Maria Jóakimsdóttir-Hutri samtalar med Katarina Hollertz, Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet
Leonard Peters samtalar med inbjudna gäst(er)

13:30–14:30

14:30–15:05 Bio-Valand
Filmvisning: We Need to Talk av Arnar Gústafsson (20 min), Retreat av Henrik Johansson (13 min).

15:20–16:20 Glashuset
Arnar Gústafsson samtalar med inbjudna gäst(er)
Henrik Johansson samtalar med inbjudna gäst(er)

16:35–17:10 Bio-Valand
Filmvisning: Songbird av Robert Melo (14 min), From Where to Where - من وين لوين av Careen Koleilat (19 min).

17:25–18:25 Glashuset
Careen Koleilat and Robert Melo samtalar med inbjudna gäst(er)

OBS! Föranmälan till visningarna krävs, länk till registrering ovan.

Samtliga filmer kommer att finnas tillgängliga på Vimeo från den 3 februari och i 6 månader framöver. Är du intresserad av att se filmerna via Vimeo kan du begära tillgång till sidan genom att mejla Mirka Duijn på: mirka.duijn@gu.se

Filmprojektens teman

Krigsförmedling
Tryvoha av Jacob Sweep (Canada, Nederländerna): Du är i en stad under attack av missiler, vilket omformar din syn när du besöker en vän närmare frontlinjen.

Vård och omsorg
Vem Ropar för Alvar av Anna Maria Jóakimsdóttir-Hutri (Island, Danmark, Sverige):
En film om en undersköterska som räddar sin äldre granne från att brinna inne och vad som följer därefter.

Människa natur-förhållanden
I Want to Hold onto You av Leonard Peters (Nederländerna): Du försöker hålla fast vid det som kommer att försvinna, genom att besöka världens äldsta träd och din farfar med Alzheimers.

Utmanande av ideal och maskulinitet
We Need to Talk av Arnar Gústafsson (Island): En ovanlig händelse inträffar när din bil "gör slut" med dig för att utforska alternativa möjligheter.
Retreat av Henrik Johansson (Sverige): På en retreat för män samlas en grupp för att söka tröst och självkännedom, men ankomsten av den motvillige nykomlingen Dante stör deras introspektiva resa.

Det multifacetterade ämnet immigration
Songbird by Robert Melo (Sverige): Du är en ung flicka, stum och fast i totalt mörker i en lastbilscontainer på väg mot det okända.
From Where to Where -
من وين لوين by Careen Koleilat (Libanon, England, Sverige): Du befinner dig i en loop av ständiga hinder, ifrågasatt och förhörd.

Se fler av årets examensevent här