Ingrid Segerstedt Wiberg

Ett bråkigt samvete - Att förvalta Ingrid Segerstedt Wibergs journalistiska arv

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Vem har sagt att allt ska vara lätt? Inte Ingrid Segerstedt  Wiberg, orädd och stridbar journalist och ledarskribent, och liberal riksdagspolitiker som även utmanade sitt eget parti. Hur förvalta hennes journalistiska arv i en tid med växande auktoritära krafter och där vi blickar mot en horisont av hotande världskrig?

Seminarium
20 mar 2024
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Stiftelsen Torgny Segerstedts minne

Ingrid Segerstedt Wibergs engagemang för frihet, rättvisa och solidaritet inbegrep även sådant som idag utgör vår tids globala utmaningar och ödesfrågor: human flyktingpolitik, kvinnors rättigheter, fred och miljö. Hur kan journalistiken vara en demokratisk kraft i en tid med geopolitiska konflikter, krig och klimatkris, där också demokrati och rättsstat utmanas och undergrävs? Hur kan journalistiken med klarhet och skärpa bjuda motstånd i Segerstedt Wibergs anda, och bidra till att såväl öppna upp som fördjupa det offentliga samtalet?

Jan Eliasson diplomat, tid. ordförande FN:s generalförsamling och vice generalsekreterare FN, Christian Catomeris författare, journalist, Ulla Sätereie ordförande Föreningen grävande journalister, programansvarig internationell master i undersökande journalistik vid JMG, Jenny Wiik forskare Medier och demokrati, Lindholmen Science Park, samt Fredrika Lagergren Wahlin, statsvetare och tid. vicerektor för samverkan och Ulla Berglindh universitetslektor, båda styrelseledamöter i Stiftelsen Torgny Segerstedts minne. Ytterligare medverkande tillkommer.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA? VET DU NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta?

Mejla ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgad@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.