Länkstig

Engelskspråkig modersmålsundervisning i Sverige: Deltagare och syften

Forskning
Kultur & språk
Utbildning & lärande

Timothy Roberts undersöker varför engelska som modersmålsämne i Sverige allt oftare väljs av elever utan traditionell anglofon bakgrund. Han belyser de juridiska, kulturella och utbildningsmässiga konsekvenserna av detta val, inklusive hur andra möjliga modersmål påverkas. Alla intresserade är välkomna!

Föreläsning,
Seminarium
Datum
2 dec 2025
Tid
15:15 - 16:30
Plats
Sal J233, Humanisten, Renströmsgatan 6

Bra att veta
Seminariespråk: engelska
Arrangör
Institutionen för språk och litteraturer, forskningsområdet Språkinlärning och språkundervisning

Timothy Roberts är universitetslektor i engelsk språkvetenskap vid Institutionen för språk och litteraturer (GU)

Abstract

Varje skolelev i Sverige med ”ett annat modersmål än svenska” har enligt lag rätt till en viss mängd undervisning i det språket (modersmålsundervisning). Ämnet undervisas vanligtvis under skoltid och har en egen kursplan med mål, centralt innehåll och kunskapskrav.

I detta seminarium diskuterar jag i vilken utsträckning engelska som modersmål har blivit populärt bland elever med icke-traditionell anglofon bakgrund; det vill säga hur barn från Sydasien i vissa områden är fler än dem från ’Inner Circle’-länder med engelska som traditionell historisk och sociolingvistisk bas.

Jag undersöker:

  1. om sådana elever faktiskt har laglig rätt till modersmålsundervisning i engelska,
  2. i vilken grad normerna i modersmålsundervisning i engelska (särskilt vad gäller identitet och kultur) är förankrade i Inner Circle, och om så är fallet, hur detta speglar – eller inte speglar – de faktiska kulturella samt epistemologiska och ontologiska utgångspunkter som är relevanta för dessa elever, och
  3. hur valet av engelska som modersmål påverkar andra språk som hade kunnat väljas i stället, eftersom varje elev endast har rätt till modersmålsundervisning i ett enda språk.