Den stora svenska sångboken: "...men visorna äro klena sibyllor"

Forskning

Den mångsidige musikern Lille Bror Söderlundh (1912-1957) komponerade inte enbart orkesterverk, solokonserter och körmusik. Han sträckte sig även bortom att skapa musik för baletten, teatern och revyscenen samt till spelfilmer

Seminarium
6 feb 2019
Plats
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Med sitt personliga tonspråk, sina snirkliga gitarrarrangemang, sin säregna röst och intagande charm skrev han sig in i svenska folkets hjärtan, inte minst genom sina visor till Nils Ferlins texter. Vilken betydelse har hans musikaliska tolkningar haft för förståelsen av den poetiska texten? Vilken betydelse har hans otaliga arrangemang av andra viskompositörers verk haft för svensk vistradition?

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat. Skulle du vilja delta i något av dem om plats finns skriv till jonseredsherrgard@gu.se och meddela det.

Christina Mattsson är folklorist, visforskare och författare, Jan-Olof Andersson, sångare och gitarrist, och Olle Edström, professor emeritus i musikvetenskap och ledamot av Kungliga Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur.

Arrangör: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Folkuniversitetet och Svenska Visakademien