Demonstration Bangkok

Demokratins backlash – hur vänder vi utvecklingen?

Samhälle & ekonomi

Endast omkring en tredjedel av jordens befolkning lever i demokratier, och allt fler stater rör sig i auktoritär riktning. Samtidigt finns tecken på ett globalt ökande politiskt engagemang, som i vissa fall tar uttryck i våldsamma protester. Vad får den demokratiska tillbakagången för konsekvenser i vår värld?

Seminarium
25 sep 2021
Världskulturmuseet

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Globala torget

Vid sidan av klassiska diktaturer finns allt fler auktoritära ledare, som kommit till makten på demokratisk väg, men sedan angriper demokratiska institutioner och struntar i demokratins spelregler. Pandemin har tjänat auktoritära regimer, som genomfört inskränkningar i fri- och rättigheter, mer långtgående än vad kampen mot smittspridning krävt.

Hur vänder vi den globala utvecklingen i rätt riktning? Vilken roll kan utvecklingssamarbetet spela? Hur stärker vi de organisationer i civilsamhället som fått sin verksamhet inskränkt under pandemin?

Medverkande: Pierre Schori diplomat, tid. biträdande utrikesminister, tid. FN-ambassadör, Fredrika Lagergren Wahlin statsvetare, rektorsråd vid Göteborgs universitet, Anna Sundström generaldirektör Olof Palme International Center, Anders Kompass ordförande I’M, tid verksam vid FN, tid. ambassadör i Guatemala, Sofia Näsström professor Statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet, och Carin Jämtin generaldirektör SIDA.