Humanistiska fakulteten sett från gräsmattan vid Renströmsgatan.
Foto: Gunnar Jönsson

Conspiracy theories, disinformation and ideological worldmaking in multimodal and audiovisual communication

Kultur & språk

Internationellt symposium som för samman ledande forskare inom audiovisuella studier och soundtrack studies samt konspirationsteorier i relation till onlinekommunikation, narrativa strategier samt estetiken och semiotiken i multimodalt baserad konspirationsteoretisk diskurs.

Konferens,
Seminarium

Bra att veta
Symposiet hålls på engelska.
Arrangör
Institutionen för kulturvetenskaper

Konspirationsteorier betraktas i den allmänna debatten och i massmedia ofta som en typ av desinformation, som tenderar att förknippas med populistisk retorik och taktik. Idag sprids och artikuleras konspirationsteorier också allt oftare genom multimedieinnehåll på nätet. Men är konspirationsteorier alltid en form av desinformation? Hur stort hot utgör de mot demokratiska principer och institutioner? Hur ser egentligen förhållandet ut mellan konspirationsteorier och populism? Och hur kan estetiska uttryck och element i multimodala och audiovisuella medier (ljud, musik, bilder, filmteknik och så vidare) användas för att främja konspirationsbaserade narrativ och agendor?

Symposiet fokuserar på förhållandet mellan konspirationsteorier, desinformation och populism med särskild tonvikt på hur visuell, audiovisuell och multimodal kommunikation utgör del i konstruktionen och spridningen av konspirationsteorier och bredare former av samtida ideologiskt världsskapande. Symposiet samlar ledande forskare inom audiovisuella studier och soundtrack studies, tillsammans med ledande forskare med fokus på konspirationsteorier i förhållande till onlinekommunikation, narrativa strategier samt estetiken och semiotiken i multimodalt baserad konspirationsteoretisk diskurs.

De sex talarna vid symposiet är:  Mari-Liis Madisson (Tartu universitet), Holly Rogers (Goldsmiths University), Tobias Pontara (Göteborgs universitet) Robynn Stilwell (Georgetown University), Bjørn Sørenssen (Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, NTNU) och Andreas Önnerfors (Linnéuniversitetet).

Se även

Presentation av abstracts samt talare under symposiet (på engelska)

Schema

Torsdag 16 maj