Bild på bokomslaget
Konstnär: Hanna Järgenstedt

Boksläpp: En samhällsvetenskaplig introduktion till bitcoin och kryptovalutor

Samhälle & ekonomi

Välkommen på boksläpp av "En samhällsvetenskaplig introduktion till bitcoin och kryptovalutor". Boken ger en bred ingång till kryptovalutor och dess roll i samtiden med syfte att ge en nyanserad bild av detta samhällsfenomen för att balansera den bitvis polariserade debatten om bitcoin och andra kryptovalutor.

Seminarium
20 jun 2023
C33, Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg
Sista anmälningsdag
20 juni 2023

Institutionen för ekonomi och samhälle
Anmälan är stängd.
Bild på bokomslaget
Bokens omslag. Konstnär: Hanna Järgenstedt

"En samhällsvetenskaplig introduktion till bitcoin och kryptovalutor” är ett samarbete mellan forskare och lärare från en rad olika akademiska discipliner, som alla är verksamma vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Redaktörerna Oskar Broberg och Viktor Elliot arbetar båda två här på Handelshögskolan.

Boken ger en bred ingång till kryptovalutor och dess roll i samtiden med syfte att ge en nyanserad bild av detta samhällsfenomen för att balansera den bitvis polariserade debatten om bitcoin och andra kryptovalutor. Kryptovalutor berör många av 2000-talets stora samhällsutmaningar och bokens innehåll kan därför bäst beskrivas som en kryptovalutabaserad skildring av samtidens utmaningar inom finans, juridik, etik och politik, global energianvändning och digitalisering. Boken riktar sig till alla med ett intresse för hur ekonomi och teknik formar samhällsutvecklingen.