Kvinnor i politiken

Bokmässan: Vad förväntar vi oss av kvinnor i politiken?

Samhälle & ekonomi

Seminarium i Bokmässans seminarieprogram: Närmare 100 kvinnor har valts till statsministrar eller presidenter sedan 1960 då Sirimavo Bandaranaike bröt könsbarriären på Sri Lanka. 2021 fick Sverige sin första kvinnliga statsminister. Det symboliska värdet av en kvinna i ledande ställning spelar roll. Men blir politiken annorlunda? Och finns det särskilda förväntningar på kvinnliga politiska ledare?

Seminarium
22 sep 2022
Bokmässan, Svenska Mässan, Sal F2
Entrébiljett till Bokmässan och till seminarium, se bokmassan.se

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Albert Bonniers Förlag och Bokmässan

Medverkande:

Eva Franchell, journalist och författare, aktuell med boken En människa kan mördas men inte idéer : en biografi över Anna Lindh

Jenny Madestam docent i statsvetenskap och lektor i offentlig förvaltning vid Förvaltningsakademin på Södertörns högskola, aktuell med boken Maktens kvinnor

Lena Wängnerud, professor i statsvetenskap, Göteborgs universitet.

Programledare: Maria Edström, docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.