Karl Gerhard
Foto: Wikimedia Commons

BOKMÄSSAN: Ur strupen i halsen – skrattet från "Bakvända visan" till Karl Gerhard

Kultur & språk

Om humor och satir i den litterära visan. Hur funkar det? Blir satiren bättre när man sjunger den? Omförlösande skratt, slagkraft och mobilisering, folklighet och konstfärdighet.

Seminarium
26 sep 2021
Ytterligare information
Bokmässan

Svenska Akademien, Bokförlaget Forum, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Medverkande: David Anthin, fil.dr. litteraturvetenskap, Martin Bagge, trubadur och författare, Hanna Löfqvist Dorsin, musikalartist och skådespelare, samt Ola Sigurdson professor i tros- och livsåskådningsvetenskap, Göteborgs universitet.

Programledare: Lena Ulrika Rudeke, litteraturvetare samt verksamehts- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

Arrangör: Svenska Akademien, Bokförlaget Forum, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Seminariet direktsänds från Bokmässan i Göteborg via Bokmässan Play.