Artificiell intelligens i datastorm

BOKMÄSSAN: Människan, människosynen och maskineriet

Kultur & språk

Vad är en människa? I ett samhälle som bygger allt mer på artificiell intelligens ställs frågan åter på sin spets.

Seminarium
26 sep 2020
Antal platser
obegränsat

Bra att veta
Seminariet är den del av Bokmässan Play och samtalet sänds direkt från Göteborgs litteraturhus.
Jonsereds herrgård, Göteborgs litteraturhus, Borås tidning m.fl.

Från historiens begynnelse och läkekonstens gryning ekar frågan: Vad är en människa? Svaren har varierat med graden av kunskaper och slaget av människosyn. I ett samhälle som bygger allt mer på artificiell intelligens ställs frågan samtidigt på sin spets. Spelar det någon roll vilken människosyn vi har när vi stegar in i ett AI-samhälle?

Hanna Nordenhök, författare, Dorna Behdadi, filosof, Mattias Hagberg, författare, Olle Häggström, matematiker. Moderator: Hanna Jedvik, kulturjournalist & evenemangssamordnare Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

---

Arr: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Norstedts, Göteborgs Litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

En del av Bokmässan Play 2020, sändes från Göteborgs litteraturhus via Borås Tidning och Bokmässan Play.  Här kan du läsa mer om Bokmässans program. Och här kan du läsa mer om Bokmässans program på Göteborgs litteraturhus.