BOKMÄSSAN: Judiska salongen - Flykten till Marstrand

Kultur & språk

I november 1969 placerades en grupp polska judar i ett flyktingläger på Marstrand över vintern. Anna Grinzweig Jacobsson, som skrivit reportageboken Flykten till Marstrand var sex år gammal när hon kom till ön. Detta är utgångspunkten samtalet.

Seminarium
27 sep 2020
Antal platser
obegränsat
Ytterligare information
Jonsereds
herrgård

Bra att veta
Seminariet är en del av Bokmässan Play. Direktsänds från Göteborgs litteraturhus via Borås Tidning btse samt via Bokmässan Play.
Arrangör
Jonsereds herrgård, Göteborgs litteraturhus och Borås tidning.

I november 1969 placerades en grupp polska judar i ett flyktingläger på Marstrand över vintern. Femtio år senare berättar de om den antisemitiska kampanjen, fördrivningen ur Polen, tiden på Marstrand och hur livet blev i Sverige. En okänd del av västkustens och Sveriges historia med stark koppling till dagsaktuella frågor. Anna Grinzweig Jacobsson var en av flyktingarna på ön, sex år gammal.

Anna Grinzweig Jacobsson författare, Christer Mattsson föreståndare för Segerstedtsinstitutet, Göteborgs universitet. Samtal med Karin Brygger, författare och litteraturvetare.

---

Arr: Judiska Salongen i samverkan med Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Bokförlaget Korpen, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning och Bokmässan Göteborg.

En del av Bokmässan Play 2020, sändes från Göteborgs litteraturhus via Borås Tidning och Bokmässan Play.  Här kan du läsa mer om Bokmässans program. Och här kan du läsa mer om Bokmässans program på Göteborgs litteraturhus.