Mats Malm
Foto: Johan Wingborg

BOKMÄSSAN: Gullviva, mandelblom, kattfot och blåviol – naturen, kärleken och den svenska visskatten

Forskning
Kultur & språk

Gullviva, mandelblom, kattfot och blåviol. På våra läppar finns den litterära visan med lyriska skildringar av såväl naturen som kärleken. Hur står sig visan mot lyriken? Vilka är det sjungna ordets företräden? Vad gör visan med vår bild av naturen och kärleken?

Seminarium
25 sep 2021
Ytterligare information
Bokmässan
Play

Arrangör

Medverkande: Mats Malm, professor i litteraturvetenskap Göteborgs universitet och ständig sekreterare, Svenska Akademien, Ellen Mattsson, författare och ledamot Svenska akademien, Martin Bagge, visartist, Marita Rhedin, doktor i musikvetenskap och sångerska.

Samtalsledare: David Anthin, doktor i litteraturvetenskap.

Arrangörer: Svenska Akademien, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Svenska Visakademien, Folkuniversitetet och Litteraturbanken.

Direktsänt seminarium från Bokmässan i Göteborg. Följ samtalet via Bokmässan Play.