Olga Shparaga
Foto: Olga Shpagara/Suhrkamp Verlag

BOKMÄSSAN: Den belarusiska revolutionen har ett kvinnligt ansikte

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Den belarusiska revolutionen som inleddes i augusti 2020 har varit en kvinnornas revolution på alla nivåer: det gäller ledarskapet och exilregeringen men också deltagande i demonstrationerna och den aktivism som finns i deras närhet. Hur är de två processerna – revolutionen mot Lukasjenka och revolutionen för och av kvinnor – sammanflätade? Och varför? Och hur är detta kopplat till frågan om yttrandefrihet?

Seminarium
23 sep 2021
Ytterligare information
Bokmässan

Bokmässan och Jonsereds herrgård Göteborgs universitet

Med Olga Sjparaga (Volha Sjparaha), filosof, författare, ledamot av den belarusiska oppositionens koordineringskommitté i Litauen, och Mikael Nydahl, författare, förläggare, översättare, adjunkt översättning Litterär gestaltning Göteborgs universitet, och redaktör för antologin Ett år i Belarus - röster inifrån en folkresning.

Arrangörer: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och Bokmässan Göteborg.

Ingår i satsningen ”Freedom of Expression – Strategies for the Future” vid Göteborgs universitet, och dess seminarie- och dialogserie ”History, Memory, Truth".

Digital sändning från Bokmässan. Språk: ryska. Textning: ryska, engelska och svenska. Följ samtalet via Bokmässan Play.

Om Ett år i Belarus - röster inifrån en folkresning

Hösten 2020 bröt massprotester ut i Belarus. Människor hade fått nog av diktaturen under Alekandr Lukasjenko, av bristen på yttrandefrihet, demokrati och respekt för medborgarna. När de stora demonstrationerna möttes med dödligt våld och massgripanden fortsatte protesten med andra medel. Ute i bostadsområdena och inte minst på internet har det nya, fria Belarus fortsatt att finna sina former en decentraliserad folkrörelse, med kulturen som uttrycksform.

I den här boken berättar några av Belarus mest respekterade författare, poeter och översättare inifrån den pågående resningen, om förtrycket, om sitt lands historia och om kulturens roll i demokratikampen.

I antologin finns en tryckt version av det samtal med Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj som Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet anordnade Bokmässan 2020 med samtalspartner Johan Öberg, tidigare kulturråd vid Svenska ambassaden vid Moskva och tidigare forskningssamordnare vid Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet. I antologin medverkar också Olga Sjparaga.

Övriga medverkande belarusiska författare:  Alhierd Bacharevič, Krystsina Banduryna, Sasja Filipenko, Nadja Kandrusevitj-Sjidlovskaja, Hanna Komar, Andrej Kurejtjyk, Uladzimir Ljankevitj, Viktar Martsinovitj, Maryja Martysevitj, Valzhyna Mort, Dmitrij Strotsev,  Julia Tsimafejeva.

Redaktörer: Ida Börjel och Mikael Nydahl.