Banbrytande berättelser - Den unge Werthers lidande

Kultur & språk

Med Den unge Werthers lidande skapade Goethe ett verk som drev subjektivismen längre än någon tidigare hade gjort i litteraturen. Werther är den ende brevskrivaren i denna brevroman, och han skapar sig en värld som inte har mycket med den objektiva verkligheten att göra.

Föreläsning
8 okt 2019
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21
100 kronor för smörgås och kaffe. Betalas i dörren.

Idéhistoria, Litteraturvetenskap, Humaniora, Samverkan, Populärvetenskap

Werther plågas av det borgerliga samhällets krav och flyr in i sig själv. Många läsare identifierade sig med Werther så till den grad, att det utlöste en självmordsepidemi. Men är Werther verkligen en hjälte att efterlikna? Varför inte läsa Goethes roman mothårs, som en kritik av subjektivismen?

Föreläsare är Ingrid Elam, professor i litterär gestaltning och docent i litteraturvetenskap

Banbrytande berättelser är en litterär salong med föreläsningar om litteratur som har förändrat synen på människan och världen, som påverkat lagstiftning, samhällsordning och historieskrivning, och som
i en del fall skapat nya villkor för dikten själv.

Plats: Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21, Jonsered Anmälan per e-post: jonseredsherrgard@gu.se Program: 18.00 kaffe, 18.30 föreläsning, 19.15 samtal och frågor Pris: 100 kr inkl kaffe och smörgås. Obs kortbetalning
Vägbeskrivning: se www.jonseredsherrgard.gu.se

Ett samarbete mellan Jonsereds herrgård och Institutionen för litteraturvetenskap, idéhistoria och religion, båda vid Göteborgs universitet.