Konstnär: Mana Nesteyani, tidigare fristadskonstnär i Paris.

Att värna demokrati och yttrandefrihet som fristad

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Fördjupande samtal på Folk och Kultur i Eskilstuna om demokrati, konstnärlig frihet och fristadens roll i världen.

Seminarium
9 feb 2024
Folk och Kultur: Ångvälten/Tändkulan, Hotel Bolinder Munktell, Eskilstuna
Information om entré och deltagarpass, se folkochkultur.se/delta

Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och ICORN – International Cities of Refuge Network

Enligt forskningen är demokratin i världen på tillbakagång. Hur svår är demokrati i praktiken, och hur omtyckt är den av vilka? Vem är den oppositionella kraften? Hur kan det växla? Hur kan opposition i sin tur vara en del av en demokratiutveckling? I Sverige är 24 kommuner och regioner medlemmar i International Cities Of Refuge Network, ICORN, bland annat som ett ställningstagande för demokrati, yttrandefrihet och konstnärlig frihet. Hur kan fristadsengagemangets lokala tillämpning fungera som biståndsarbete i en global kontext?

Medverkande:

Elisabeth Dyvik programdirektör ICORN

Fredrika Lagergren Wahlin statsvetare, tid. vicerektor för samverkan vid Göteborgs universitet, styrelseledamot Stiftelsen Torgny Segerstedts Minne

Bongi MacDermott Kulturrådet, enhetschef Internationellt samarbete

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke koordinator Unesco Litteraturstaden Göteborg, verksamhetsansvarig Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet.

Folk och Kultur program 2024
Information om entré och deltagarpass