Konstnär: Khalid Albaih.
Foto: Konstnär: Pedro X. Molina

Att värna demokrati och yttrandefrihet i en värld på väg utför

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Enligt forskare är demokratin i världen på tillbakagång. Hur svår är demokrati i praktiken – och hur omtyckt är den av vilka? Nu ges fristäder inom ICORN International Cities of Refuge Network i Sverige möjlighet att utveckla sitt engagemang som fristad i en större demokratisk kontext med fokus på yttrandefrihet och mänskliga rättigheter.

Konferens
24 maj 2023
Plats
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsat

Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet och ICORN – International Cities of Refuge Network

Vem är den oppositionella kraften? Hur kan det växla? Hur kan opposition i sin tur vara en del av en demokratiutveckling? Och hur kan fristadsengagemangets lokala tillämpning fungera som biståndsarbete i en global kontext?

NÄR: 24 maj 2023
VAR: Jonsereds herrgård vid Göteborgs universitet, Jonsered
HUR: Jonseredsseminarium, workshop m.fl.

Konferensen syftar till att ge fristäderna redskap till att fördjupa sitt fristadsarbete. Konferensinbjudningar skickas ut till berörda grupper.

Sverige i världen och världen i Sverige
Klas Grinell, docent i idé- och lärdomshistoria

Du sköra nya värld
Johan Martinsson, docent i statsvetenskap, föreståndare SOM-institutet presenterar institutets senaste rapport om det demokratiska läget i Sverige

Demokratins status i världen 2023
Staffan I. Lindberg, professor i statsvetenskap och föreståndare V Dem-Institutet presenterar institutets senaste rapport

Yttrandefrihetens status i Sverige och i världen
Fredrik Fällman, docent i sinologi, Göteborgs universitet
Ida Börjel, poet
Britt Börjesson, universitetsadjunkt med inriktning mot yttrandefrihet och pressetik, Göteborgs universitet
Elisabeth Dyvik, programdirektör, ICORN

Arrangörer

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet
ICORN – International Cities of Refuge Network

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.