Att utbilda framtidens forskare - när "likes" kommer 10 år senare

Forskning

I ett allt hetsigare samhällstempo förväntas vi prestera allt mer och allt snabbare. Ett särskilt utsatt område är skolan - från grundskola till högre utbildning - där bildning och lära-för-livet har fått stryka på foten till förmån för anställbarhet.

Seminarium
27 mar 2019
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Hur ska klivet tas från samhällshets och kortsiktiga perspektiv till långsiktighet och långsamhet? Vad händer med samhällets kunskaps- och kompetensförsörjning när skolor blir betygsfabriker, elever söker omedelbar behovstillfredsställelse och framtidens forskare måste kunna vänta på "likes" i tio år?

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat. Skulle du vilja delta i något av dem om plats finns maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se och berätta ditt namn, din organisation och roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.

Gustav Fridolin utbildningsminister 2014-2018 och språkrör (mp), samt Fredrika Lagergren Wahlin vicerektor för samverkan och Thomas Johansson professor i pedagogik med inriktning barn- och ungdomsvetenskap, båda vid Göteborgs universitet.