Illustration av tänkande robot

AI-samhällets utmaningar: Människan, tekniken & etiken

Samhälle & ekonomi

En kapplöpning om AI-utvecklingen pågår i världen. Något som kräver stora etiska avvägningar i relation till demokrati, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. Men hur står det till med människan, tekniken och etiken? Med den ofullkomliga människan och hennes optimeringsteknik i jakten på perfektion?

Seminarium
5 feb 2021
Plats
Digitalt seminarium via Zoom

Arrangör
Jonsereds herrgård och Folkuniversitetet

Hur jämlikt eller ojämlikt ska AI-samhället vara? Kan man bygga in en etisk kompass i en artificiell intelligens? Går det att koka ned den komplexa dynamik som etik och moral utgör till fem-sex principer för etisk AI? Kan AI göras fördomsfri i motsats till människans fördomsfullhet? Den tekniska utvecklingen sker mot bakgrund av en kamp mellan romantiska föreställningar och regelverk, innovationsiver och teknikskepsis, pengar och andra intressen, där en fråga ekar tydligare än andra: Vad är egentligen en människa?

Antje Jackelén, ärkebiskop Svenska kyrkan och ledamot KOMET,
Gregor Noll, professor Internationell rätt Göteborgs universitet,
Gordana Dodig-Crnkovic, biträdande professor i interaktionsdesig Chalmers och professor i datavetenskap Mälardalens högskola
Anna Felländer, grundare AI Sustainability Center och Digitaliseringsrådet
Ytterligare talare tillkommer.

---

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.