Ester och Abraham Frischer, ur familjen Frishers fotoalbum

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Filmvisning och samtal på Mölndals stadsmuseum.

Filmvisning,
Föreläsning
4 apr 2024
Mölndals stadsmuseum, Kvarnbygatan 12
Kostnad
Fri entré, ingen föranmälan.
Tillgänglighet
Föredraget hålls i Mötesrum Forsen på våning 2. Hiss finns, säg till i museets reception så hjälper vi till med den.

Medverkande
Elisabeth Punzi, Josef Frischer, Christine Caux Gustafsson
Arrangör
Arr. Mölndals stadsmuseum i samarbete med Judiska församlingen Göteborg, Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Kulturarvsakademin vid Göteborgs universitet.

I Mölndals stadsmuseums samlingar finns ett antal fotografier från sommaren 1946, då Kvarnbyskolan användes som beredskapssjukhus efter andra världskriget. Hit kom omkring 200 flyktingar som hade överlevt koncentrationslägren i Tyskland och Polen. Utifrån dessa foton har en familjs berättelse och livsöden nystats fram.

Detta blir utgångspunkten i dagens samtal där vi får möta antikvarie Christine Caux Gustafsson från Mölndals stadsmuseum, kulturarvsforskaren Elisabeth Punzi, Göteborgs universitet och Josef Frischer, andra generationens överlevare vars familjehistoria glimtar fram i museets arkiv.

Vi inleder med att visa den korta filmen Från Auschwitz till Mölndal - om Kvarnbyskolan som beredskapssjukhus och en presentation av Christine Caux Gustafsson, filmens producent och antikvarie på Mölndals stadsmuseum.

Därefter följer ett samtal mellan Elisabeth Punzi, kulturarvsforskare, Centrum för kritiska kulturarvsstudier och Institutionen för socialt arbete, Göteborgs universitet och Josef Frischer, andra generationens överlevare vars familjehistoria utgör grunden för filmen.