Kursplan

Hållbart ledarskap

Sustainable leadership

Kurs
PV2102
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2127
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-05-30
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Strategi och ledarskapspraktiker, 7,5 högskolepoäng
Ledande strategisk förändring, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en valbar programkurs ges inom masterprogrammet i Strategic Human Resource Management and Labour Relations vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Det kan också ges som en fristående kurs. Kursen kan ingå i följande program: 1) Master Programme in Strategic Human Resource Management and Labour Relations (S2HRM).

Huvudområde med fördjupning

SNSPA Strategiskt personalarbete och arbetsmarknadsrelationer - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att studenten är antagen till masterprogrammet Strategic Human Resource Management and Labour Relations vid Samhällsvetenskapliga Fakulteten, alternativt innehar en kandidatexamen i ett samhällsvetenskapligt ämne.

Innehåll

Denna avancerade kurs i hållbart ledarskap syftar till att ge en fördjupad förståelse för sambandet mellan strategi, ledarskap och organisatoriskt lärande. Kursen baseras på empirisk forskning om hur ledare agerar i praktiken. Varje ledare arbetar i en eller flera grupper på olika organisatoriska nivåer, med olika mål, till exempel den arbetsgrupp hen har som uppgift att leda, som medlem i en ledningsgrupp eller i ett projektteam. Varje ledare måste således utveckla sin förståelse för sin egen förmåga att hantera olika arbetsgrupper i olika organisatoriska som samhälleliga kontexter.

Kursen behandlar således ledarskap på individuell, organisatorisk såväl som samhällelig nivå. Centrala teman inkluderar bland annat globalisering, företagens sociala ansvar, miljöfrågor och etik. Kursen fokuserar också på att leda relationer, dynamik inom och mellan grupper och arbetsgruppers utveckling. Syftet med kursen är att utveckla värdefulla individuella och grupprelaterade förmågor, som t ex förmågan att involvera och motivera medarbetare, att ta och ge feedback, och att hantera olika problemområden relaterade till att utöva ett hållbart ledarskap, inte enbart i termer av miljömässig hållbarhet, utan även med hänsyn till sociala och ekonomiska normer och värderingar.

Inom ramen för kursen erbjuds deltagarna möjligheten att utveckla sin egen ledarskapsförmåga, samtidigt som de utvecklar sin teoretiska förståelse i förhållande till kursen centrala teman. Kursen består av en blandning av föreläsningar, seminarier, en empirisk undersökning och videoanalyser, vilket ger möjlighet till reflektion och diskussion kring kursens teman. Deltagarna presenterar muntliga och skriftliga seminarierapporter där praktiska exempel varvas med teoretiska analyser.

Kursen består av två delkurser: Strategi och ledarskapspraktiker (7,5 hp) och Ledande strategisk förändring (7,5 hp).

Delkurser:

1. Strategi och ledarskapspraktiker (Strategy and Leadership Practices), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

2. Ledande strategisk förändring (Leading Strategic Change), 7,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

1. Tolka och bedöma konsekvenserna av att tillämpa olika teoretiska modeller för att förbättra arbetsgruppers prestation och ledares handlande ur ett praktiskt perspektiv.
2. Kritiskt redogöra för olika teorier om hur man leder organisatoriskt lärande och förändring.

Färdigheter och förmåga

3. Diskutera, analysera och undersöka relevanta teoretiska perspektiv på fall om strategi och ledarskap.
4. Diskutera och tillämpa olika teorier om hur man leder organisatoriskt lärande och förändring.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

5. Diskutera, analysera och utvärdera strategier och ledarskapsmetoder, både muntligt och skriftligt.
6. Diskutera, analysera och utvärdera organisatoriska lärande- och förändringsprocesser. 
7. Kritiskt reflektera över olika perspektiv på att leda organisatoriskt lärande och förändring. 
8. Diskutera, analysera och utvärdera hållbarhetsaspekter av organisatoriska lärande- och förändringsprocesser samt av strategi- och ledarskapsmetoder.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Deltagande i seminarier och muntlig presentation av grupphandlingar är obligatoriskt. Om studenten inte deltar i något av seminarierna, kommer studenten att göra en alternativ uppgift. Individuella uppgifter och tentor ska skrivas individuellt. Samarbete vid formulering av text är inte tillåtet.

Undervisningsspråk: engelska Alla föreläsningar, seminarier, övningar och examinationstillfällen genomförs på engelska.

Examinationsformer

Undervisningsformer i kursen omfattar: presentationer av grupprapporter, skriftliga rapporter, skriftliga tentamina, miniföreläsningar, litteraturseminarier och seminarier med obligatorisk närvaro.

Lärandemål 1 uppnås genom litteraturstudier, gruppövningar och genom seminariediskussioner. Lärandemålet examineras genom skriftlig tentamen (delkurs 1).

Lärandemål 2 examineras genom en skriftlig tentamen och genom litteraturseminarier (delkurs 2).

Lärandemål 3 uppnås genom gruppövningar, rollspel och seminariediskussioner. Lärandemålet examineras genom grupprapporter och en skriftlig tentamen (delkurs 1).

Lärandemål 4 examineras genom en skriftlig grupprapport och en individuell skriftlig tentamen (delkurs 2).

Lärandemål 5 examineras genom deltagande i seminarier och genom muntlig presentation av grupprapporter.

Lärandemål 6, 7 och 8 kommer att bedömas genom seminariediskussioner, en empirisk undersökning, muntliga presentationer och skriftliga grupparbeten (delkurs 2).

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För att få Godkänt på hela kursen krävs minst Godkänt på individuella skriftliga tentamen samt minst Godkänt på alla övriga examinationer. För att få betyget Väl Godkänt krävs åtminstone betyget Väl Godkänt i de individuella skriftliga tentamina, och minst godkänt i övriga examinationsformer.

Kursvärdering

Det är den ansvariga institutionen som genomför kursutvärderingar och hanterar resultaten. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.