Sjöfartens logistik
Maritime Logistics
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Sjöfartens logistik är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen Sjöfartens logistik måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för ett av masterprogrammen på Graduate School.
Innehåll
Kursen sätter sjötransport i ett bredare logistikperspektiv. Utformningen och den kommersiella driften av fartyg samt hamnarnas roll behandlas med hänsyn till förutsättningarna inom olika segment av sjöfarten. Tyngdpunkten ligger på godstransporter, och mer specifikt behandlar kursen:
- terminologi inom sjötransport
- fartygsdesign och kommersiell drift i relation till olika varor och handelsrutter
- fraktmarknader, konjunkturcykler och olika segment inom sjöfarten
- hamnar och inlandsterminaler
- sjöfart som en del av transportkedjor
- aktörer och styrning inom sjöfartssektorn.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. definiera tekniska, operativa, kommersiella och policy-relaterade termer
2. karakterisera noder och länkar i typiska transportkedjor där sjötransport ingår
Färdigheter och förmåga
3. förklara grundläggande tekniska, operativa, kommersiella, Lednings- och styrningsbegrepp och matcha dessa med olika transportuppdrag
4. kombinera tekniska komponenter och operativa koncept till transportsystem
5. föreslå och beskriva en lämplig transporttjänst för ett specifikt transportbehov
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. granska trender samt operativa och kommersiella utmaningar för rederier och hamnar
7. tolka policyförslag och bedöma hur de påverkar företag i sjöfartsbranschen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar, övningar, studiebesök och gruppuppgifter.
Undervisningsspråket är engelska.
Examinationsformer
Lärandemål 1, 2 och 7 bedöms genom en individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål 3-6 bedöms genom en individuell skriftlig tentamen och en gruppuppgift (inklusive seminarium).
Deltagande i seminarium samt studiebesök är obligatoriskt. Om den kursansvariga läraren samtycker att anledningen till frånvaro på seminarium är giltig, kan seminariet ersättas med alternativa uppgifter.
Individuella tentor ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet.
I samband med skriftliga uppgifter kan kursansvarig eller lärare komma att hålla ett uppföljande muntligt samtal med studenten. Samtalet är ett bedömningsstöd för den skriftliga inlämningen. Syftet med samtalet är att säkerställa att uppgiftens lärandemål är uppfyllda och att texten, idéerna och/eller analysen är studentens eget arbete.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänd kurs krävs godkänt på tentamen samt gruppuppgiften. Betyget (A-E) baseras på den totala poängen en student uppnår på den skriftliga tentamen (70 % av betyget) samt gruppuppgiften (30 % av betyget). För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen. Skalan har fasta intervaller:
A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%
F: <50%
Kursvärdering
Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.