Grundläggande färdigheter 2: konstnärliga processer och metoder
Core Skills 2: Artistic Processes and Methods
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs som ges termin 2.
Kursen ingår i följande program: Konstnärligt kandidatprogram i Crafting Futures 180 hp (K1CRF), Konstnärligt kandidatprogram i Metallgestaltning 180 hp (K1MGG), Konstnärligt kandidatprogram i möbeldesign, med inriktning trä 180 hp (K1MDT).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Godkänt på minst 3 hp från kursen Grundläggande färdigheter 1: Undersökande verktyg och dokumentation, 7,5 hp (CSCS1A).
Innehåll
Kursen är centrerad kring undersökande praktik inom det konstnärliga fältet och syftar till att stärka studenternas förmåga att genomföra och kommunicera sina egna konstnärliga processer. Studenterna introduceras till olika metoder för att strukturera den konstnärliga processen genom övningar.
Centrala begrepp som kreativitet, konstnärliga kvaliteter, uttryck och konstnärliga metoder diskuteras och utforskas i seminarier och workshoppar.
Den första delen av kursen syftar till att utveckla förståelse för kreativitet och konstnärliga processer. I den andra delen av kursen tillämpar studenterna de tidigare introducerade metoderna i ett mer komplext sammanhang.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- diskutera olika sätt att arbeta med konstnärliga undersökningar
- ge exempel på konstnärliga metoder och teorier om kreativitet inom design och konsthantverk
Färdighet och förmåga
- genomföra ett en konstnärlig process inom en given tidsram
- formulera konstnärliga frågeställningar för ett undersökande projekt
- undersöka form, uttryck och proportioner genom olika skisstekniker
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- argumentera för val av material, tekniker och metoder i ett projekt
- diskutera uttryck i konstnärligt arbete relaterat till intention
- reflektera över styrkor och utmaningar i den egna konstnärliga processen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, workshoppar, seminarier, studiebesök, individuell handledning och handledning i grupp.
Undervisningsspråket är engelska.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom:
- muntliga bidrag vid diskussion på seminarier
- en multimodal presentation av processen för ett självformulerat konstnärligt projekt.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de
uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.