Kursplan

Arbetslivets pedagogik

Education and learning in Working Life

Kurs
PDG108
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3171
Ikraftträdandedatum
2025-11-24
Beslutsdatum
2025-09-12
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Arbetlslivets pedagogik, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs. 

Huvudområde: Pedagogik och didaktik

Huvudområde med fördjupning

UNPDI Pedagogik och didaktik - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighet

Grundläggande behörighet.

Innehåll

Kursen behandlar villkor för lärande och kompetensutveckling i arbetslivet. Särskild uppmärksamhet ägnas åt olika perspektiv på lärande som är och har varit framträdande i forskning och diskussion om arbetsliv och utbildning under de senaste hundra åren. De perspektiv som presenteras i kursen sträcker sig från behaviorism och neurovetenskap till situerade och sociokulturella traditioner. Aktuella företeelser som lärande på arbetsplatser och organisationsförändring analyseras och granskas med arbetslivspedagogiska begrepp. I kursen ingår att identifiera och bearbeta olika frågeställningar i ett nationellt och internationellt sammanhang.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för grundläggande arbetslivspedagogiska begrepp,
  • beskriva och diskutera grundläggande teorier om lärande samt hur dessa kan användas för att förstå och förklara individers lärande och lärande i organisationer,
  • beskriva hur möjligheter respektive motstånd till lärande kan förstås och förklaras ur ett individ- och organisationsperspektiv,
  • redogöra för centrala forskningsperspektiv på lärande i arbetslivet och för arbetsplatsen som lärmiljö,

Färdigheter och förmåga

  • diskutera och problematisera grundläggande strategier för kompetensutveckling och förändringsarbete på en arbetsplats,
  • formulera enklare problem-/ frågeställningar av relevans inom det arbetslivspedagogiska området,
  • söka och identifiera relevant litteratur inom det arbetslivspedagogiska området och motivera valet i relation till en egen formulerad frågeställning,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och reflektera över hur lärande i arbetslivet påverkas och har påverkats av övergripande värderingar och idéströmningar i samhället och inom arbetslivet, till exempel livslångt lärande och hållbar utveckling,
  • analysera och kritiskt granska olika företeelser med anspråk på lösningar inom det arbetslivspedagogiska fältet, till exempel en kompetensutvecklingsinsats eller organisationsförändring.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursen genomförs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, workshop och handledning.

Undervisningsspråk: svenska.

Undervisningsinslag och kurslitteratur på engelska kan förekomma

Examinationsformer

I kursen ingår fyra examinerande moment bestående av två obligatoriska litteraturseminarier, en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en individuellt författad text som examineras muntligt och skriftligt. 

Komplettering av examinationer medges.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget G krävs att samtliga examinerande uppgifter och obligatoriska seminarier bedömts med betyget G.

För betyget VG krävs förutom att kraven för G är uppfyllda, att den individuellt författade text som examineras muntligt och skriftligt bedömts som VG.

Kursvärdering

Kursvärdering görs i relation till kursens lärandemål och innehåll och genomförs i slutet av kursen genom en individuell skriftlig enkät på kursens lärplattform. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg förmedlas till de studenter som genomförde kursvärderingen samt till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets lärplattform används och tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.